Talion en Celimbrimbor zijn terug en nog altijd vastberaden Sauron te stoppen!
In 2014 bracht Warner Bros. Interactive Entertainment het door Monolith Productions ontwikkelde Middle-earth: Shadow of Mordor uit. Een geweldige game die ondanks een aantal tekortkomingen toch echt wel de moeite waard was om te spelen. Vooral het revolutionaire Nemesis-systeem was een element van de gameplay die erg goed werd bevallen. Na een lange wacht van drie jaar is het eindelijk bijna zo ver. Middle-earth: Shadow of War is gepland voor een release op 10 oktober van dit jaar en tijdens Gamescom kregen we een uitgebreide presentatie en demo van de nieuwe game voor onze kiezen. Hoe we dit hebben ervaren lees je hier.
Middle-earth: Shadow of War bevat ook weer een open wereld
Net zoals in het voorgaande deel zul je in Middle-earth: Shadow of War door een gigantische wereld rond kunnen lopen terwijl je met jouw leger Sauron zal proberen te dwarsbomen. Hoofdrolspeler Talion was ooit een Ranger van Gondor, maar heeft dankzij de geest van Elf Lord Celebrimbor een hele lading speciale krachten aan zijn repertoire toegevoegd. In het eerste deel bestond de game grotendeels uit hack-and-slash gameplay, maar voor Shadow of War slaat Monolith Productions een andere richting in. Dit keer hebben ze gekozen om veel meer roleplaying game elementen aan de game toe te voegen. Naast de vele main quests zijn er een grote hoeveelheid optionele sidequests tijdens Talion’s avontuur te vinden. Dit zorgt er voor dat spelers enorm veel vrijheid hebben in het aanpassen van de eigenschappen van hun personage. Daarnaast ontvangt Talion allerlei nieuwe moves waarmee hij bijvoorbeeld lange afstanden door de lucht kan bewegen. Ook kan hij van grote hoogtes vallen zonder dat dit fataal afloopt. In de open wereld van Shadow of War zijn dit keer ook een heleboel zogenaamde environmental hazards te vinden, denk hierbij aan exploderende objecten en objecten die Talion of de vijand kunnen vergiftigen.
Het loot-systeem van Shadow of War is ook volledig aangepast sinds de vorige game en gekoppeld aan het vernieuwde Nemesis-systeem. De manier waarop je een Nemesis verslaat is namelijk een van de factoren die bepalen wat voor loot je ontvangt. Daar komt ook nog eens bij dat je legendarische vijanden kunt verslaan om speciale set gear voorzien van bonussen te ontvangen. We kregen hier helaas nog geen voorbeelden van te zien en zullen tot oktober moeten wachten wat Monolith Productions allemaal voor ons in petto heeft.
De Carnán’s Bane missie oogde spectaculair
Na de presentatie kregen we een voorproefje van een spectaculaire missie waarin Talion en Celebrimbor een vijandelijke Orc basis moesten infiltreren. Zog the Eternal, een duistere Uruk Warlock, wordt aan de hand van een coole animatie geïntroduceerd en is van plan een demonische Balrog op te roepen. Dit kan natuurlijk nooit goed gaan, want niemand kan een Balrog temmen. Gelukkig schiet de geest van Carnán Talion en Celebrimbor te hulp en manifesteert dit eeuwenoude wezen zich als een reusachtig wezen wat aan de ene kant veel weg had van een Ent. Carnán is echter zo veel meer en beschikt over enorm veel kracht. Samen ga je de Balrog te lijf in een gevecht waarin Talion zijn pijl en boog gebruikt om Balrog’s pantser te beschadigen. Aan de hand van een aantal quick-time events beukte Carnán er vervolgens op los. Na een spannende strijd weet Balrog helaas te ontsnappen en volgde al lang het “thank you for playing” scherm in beeld. De demonstratie was voorbij en het smaakte naar meer! Middle-earth: Shadow of War is daarom ook een titel die we dit najaar zeker willen ervaren.