Tekken 7 Review

• Titel: Tekken 7
  • Uitgever: Bandai Namco Entertainment
  • Releasedatum: 2 juni 2017

Tekken 7 brengt het digitale knokfestijn weer naar de consoles!

Vorig jaar mochten we tijdens Firstlook 2016 al aan de slag met Bandai Namco’s nieuwste deel uit de Tekken-serie. En dat Tekken na al die jaren nog razend populair is was dit jaar tijdens onze dagelijkse bezoekjes aan verschillende arcadehallen in Ikebukuro, Tokio duidelijk zichtbaar. Tekken 7 is al sinds maart 2015 in het land van de rijzende zon te spelen, maar nu zijn sinds afgelopen week ook eindelijk de console bezitters aan de beurt. De Mishima’s zijn terug en houden zich nog altijd bezig met afgunst en het domineren van de wereld. Heeft Tekken 7 het in zich om de harten van de fans te winnen of zijn we nu toch echt toe aan iets nieuws? Het moment voor een nieuw “The King of Iron Fist toernooi” is eindelijk aangebroken. Hoe dit ons is bevallen lees je hier.

Heihachi Mishima was niet altijd een kwaadaardige rotzak…

Tekken 7 bevat een splinter nieuwe Story modus die een nieuw licht schijnt op de historie van de Mishima familie. Drie generaties zijn besmet met de zogenaamde Devil-gene en dat maakt Kazuya Mishima en Jin Kazama gevaarlijke krijgers. Kazuya staat aan het hoofd van de G-Corporation en leidt deze kwaadaardige organisatie vanuit de schaduwen. Jin heeft de Mishima Zaibatsu overgenomen en de wereld in chaos en oorlog gedompeld. Maar hoe komen ze eigenlijk aan de Devil-gene? Maak kennis met Heihachi’s wederhelft Kazumi. Een beeldschone vrouw die de reden is dat Kazuya en Jin gebruik kunnen maken van hun duivelse krachten. Wat is er al die jaren geleden nou precies gebeurt? Blijkbaar was Heihachi namelijk niet altijd al een kwaadaardige rotzak. Lukt het jou om de waarheid te achterhalen?

Tekken 7 is nog altijd diep!

Als er iets is waar weinig vechtspellen tegenop kunnen is het wel het vechtsysteem van de Tekken reeks. Vanaf Tekken 3 werd de zogenaamde sidestep geïntroduceerd en werd Tekken opeens een totaal andere game. In dit nieuwe deel zijn juist de Rage Art en Rage Drive aan de game toegevoegd. Zodra je personage low health bereikt kun je een hele speciale aanval gebruiken. De Rage Arts doen vaak zo veel schade dat het een game changer is als je de aanval op de tegenstander weet te landen. Dit is overigens nog best wel moeilijk. Rage Arts kunnen namelijk makkelijk geblokkeerd of ontweken worden. Daarnaast moet je ook altijd de afstand tussen jou en je tegenstander meerekenen. Maar wat is het toch bevredigend als het je lukt om de Rage Art succesvol uit te voeren.

Het combosysteem is verder nog altijd ijzersterk en voor je het weet tover je zo 10-hit combos en langdradige juggle combo’s uit je vingers. Hier zul je natuurlijk wel een beetje voor moeten oefenen omdat de timing zo nu en dan best wel uitdagend is. Er zijn zo veel verschillende aanvallen, counters, worpen dat je wel even zoet bent om al die honderden moves onder de knie te krijgen. Vooral een personage als King is nog altijd een genot om mee te spelen. De worstelaar heeft ongelofelijk veel aanvallen tot zijn beschikkingen en kan bijvoorbeeld verschillende worpen aan elkaar plakken. Maar zo heeft vrijwel elk personage wel een lading aanvallen en mogelijkheden die de moeite waard zijn om te oefenen.

Op de redactie zijn we toch meer voorstanders van het vrijspelen van personages en content

Tekken 7  zit ook weer vol met verschillende modi, waarvan de Story modus echt wel een leuke toevoeging is. Gedurende het verhaal zul je met allerlei personages moeten spelen en openen na het uitspelen van de Story modus meer gevechten. Deze extra gevechten vertellen vaak het verhaal van een van de andere personages die tijdens de Story modus niet prominent aanwezig waren. Het zijn korte gevechten met speciale eindfilmpjes, die overigens zo nu en dan helemaal nergens op slaan. Maar dat is nou eenmaal Tekken en we kunnen er nog altijd met een brede glimlach naar kijken.

Door Fight Money te verzamelen kun je allerlei cosmetische items, video’s en concept art vrijspelen. Dit zal je echter tientallen miljoenen kosten, maak je borst daarom maar alvast nat. Verder zijn vrijwel alle personages al vanaf het begin beschikbaar, wat eigenlijk best jammer is. Eliza, de Vampieren Koningin, is een pre-order personage die je in het ergste geval met echt geld zult moeten aanschaffen. Op de redactie zijn we toch meer voorstanders van het vrijspelen van personages en content. Maar in dit nieuwe tijdperk van gaming zie het helaas steeds minder.

Maak je eigen versie van een Tekken 7 personage

Tekken 7 is op grafisch gebied een prachtige game en dit is vooral zichtbaar in de vele verschillende personages en de realistische animaties. De manier hoe de verschillende vechtstijlen in beeld worden gebracht is erg vloeiend en gedetailleerd. De gebruikte motion-capture is namelijk van het hoogste niveau. Hetzelfde geld voor de verschillende stages in Tekken 7. De Mishima Dojo is geweldig ontworpen en objecten in de achtergrond zullen ook echt breken aan de hand van de krachtige aanvallen die vechters op elkaar los laten. Een aantal stages bevatten bovendien verschillende omgevingen waar je kunt vechten. Kijk dus niet raar op als je iemand dwars door een muur heen slaat om vervolgens op een andere plek verder te vechten. Als er iets niet mooi is zijn het wel de customization opties. Het spel bevat een hele lading items waarmee je personages een persoonlijk tintje kunt geven, maar 80% van de items zijn gewoon dom. Zo nu en dan lijkt het alsof Bandai Namco een stagiaire los heeft laten gaan om de items te bedenken. Anno 2017 zou je in ieder geval verwachten dat personages items ook daadwerkelijk vast kunnen houden. In Tekken 7 worden bepaalde items op de handen van een personages geplakt, wat er gewoonweg vreselijk lelijk uit ziet. Een leuk aspect van de items is dat je sommige personages kunt omtoveren tot hun klassieke versies, dit kost echter wel weer Fight Money, de in-game valuta van Tekken 7.

Techno, techno…

Nou is de muziek in Tekken 7 natuurlijk niet echt techno, maar het is vrij moeilijk om te beschrijven wat het wel is. Een ding is zeker, de muziek past perfect bij een spel als Tekken 7. De opzwepende muziek zorgt er constant voor dat je wilt blijven knokken en voegt zeker wel wat spanning aan gevechten toe. Tijdens rustige momenten, zoals het aanpassen van je personages wordt je vervolgens getrakteerd op een super relaxt deuntje die je eerder in de garage van een race game zou verwachten. Wat overigens ook erg goed gedaan is zijn de verschillende talen. Elk personage spreekt namelijk in zijn eigen taal. Hwoarang spreekt Koreaans, Heihachi Japans, Leo Duits, Eddy Braziliaans Portugees, etc. Dit geeft de game enorm veel charme en mogen ze vaker in games met een internationale selectie van personages doen.

Op zoek naar schatkisten!

Tekken 7 bevat heel wat verschillende modi, maar de modus waar je vrij makkelijk zeldzame items mee kunt vrijspelen is de Treasure Battle modus. Het werkt heel simpel. Als speler neem je het op tegen allerlei verschillende tegenstanders en wordt je beloond met een of meerdere schatkisten die leuke (en vooral minder leuke) items zullen bevatten. Het werkt als een survival modus. Zodra je verslagen wordt zul je opnieuw moeten beginnen. Hoe verder je komt, hoe beter de items kunnen zijn. Om alle verschillende items vrij te spelen zul je dus wel even bezig zijn. Verder kun je natuurlijk ook nog de Story modus spelen, de Arcade Battle modus,Versus Battle, online Tournament modus en nog veel meer. Als bonus is het mogelijk om honderden video’s en concept art voor vrijwel alle Tekken games vrij te spelen…

Tekken 7 brengt de glorie van Tekken terug naar consoles

Als je met Tekken bent opgegroeid is dit nieuwste deel uit de serie een geweldige toevoeging aan je collectie. De game bevat ten eerste een groot aantal leuke modi en mogelijk wel de beste Story modus van alle verschillende Tekken games. Daarnaast ziet de game er op grafisch gebied geweldig uit en dat is vooral aan de Unreal Engine 4 te danken. De nieuwe Rage Drive en Rage Art gameplay elementen zijn geweldig en voegen een nieuwe dimensie aan de game toe. Het traditionele vechtsysteem van Tekken blijft ook gewoon ijzersterk. Een leuke toevoeging is dat personages in hun eigen talen spreken en er gigantisch veel in Tekken 7 te doen is. Bandai Namco biedt fans eindelijk weer een console-waardige Tekken game die vooral in de Tournament scene veel stof zal doen opwaaien. We zijn daarom reuze benieuwd hoe populair de game op het jaarlijkse Evolution toernooi zal zijn. Hier op de redactie is het knokken in ieder geval nog lang niet voorbij.