Cyberpunk 2077 interview met Richard Borzymowski

Cyberpunk 2077 interview onthuld nieuwe details!

Tijdens ons bezoek aan Gamescom kregen we de kans om CD Projekt RED Producer Richard Borzymowski een aantal vragen te stellen over hun nieuwe game. Wij waren namelijk reuse benieuwd of hij ons ook wat nieuws kon vertellen over Cyberpunk 2077. Lees hieronder wat we hebben ontdekt tijdens het Cyberpunk 2077 interview!

Waar speelt Cyberpunk 2077 zich af?

Welkom in Night City, een Amerikaanse megacity in de Free State of California. Deze gigantische stad wordt geregeerd door rijke en vooral machtige corporaties die wetten aan hun laars lappen. Dit is een stad waar enkel de sterksten kunnen overleven. Een stad waarin oorlogen tussen de vele gangs normaal zijn en vele inwoners geen rooskleurige toekomst tegemoet gaan. Robots houden de stad schoon en zorgen voor het openbaar vervoer. Het Internet wordt echter beheerst door de corporaties en het leger. Want ook in 2077 is kennis nog altijd macht. In dit nieuwe tijdperk maakt iedereen gebruik van cybernetische modificaties, zijn mensen nog verslaafder aan cosmetica dan ooit en zie je op elke hoek van de straat wel geweld. Reden genoeg om toe te laten dat elke burger openlijk vuurwapens bij zich mogen dragen. Jij bent V, een huurling die de hoofdrol speelt in dit avontuur en een naam voor zichzelf probeert te maken. 

Richard Borzymowski is een bron van informatie

Zoals de meeste van jullie al wel weten is Cyberpunk 2077 een game die gebaseerd is op de tabletop Cyberpunk wereld die Mike Pondsmith in de Jaren ’80 bedacht. Dit zorgt echter wel voor wat uitdagingen. Mijn plan is bijvoorbeeld om op 16 april 2020 als een stealthy corporate assassin te spelen. Is dit wel mogelijk? Aangezien niet alle classes uit de tabletop game in de videogame zitten? 

Volgens Richard zorgt Cyberpunk 2077’s “fluid class” system er voor dat je erg veel opties hebt om een personage te maken die verschillende eigenschappen bevat. De manier waarop je speelt bepaald namelijk waar je talent points in zult investeren. Stel dat je bijvoorbeeld graag handguns gebruikt. Dit vuurwapen is gekoppeld aan de “reflexes” attribuut. Reflexes bepaald hoe goed je bent in het gebruik van handguns, maar zorgt ook dat je een limiet hebt. Bij zes reflexes kun je dus pas sterkere handguns gebruiken als je het attribuut reflexes verhoogd. Op deze manier kun je een bepaald specialisme opbouwen en situaties in de game op een specifieke manier aanpakken. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor strength. Als je strength level hoog genoeg is kun je zonder probleem deuren open breken. Zonder de benodigde fysieke kracht zul je een andere manier moeten vinden om de deur te openen. In dit geval misschien hacken.

Te veel classes zijn niet goed voor de beleving…

Nog een reden dat niet alle classes uit de tabletop game selecteerbaar zijn is omdat het verhaal over een huurling gaat. Hier ligt de focus op en dat is belangrijk om een verhaal de schrijven die diepgang bevat. Je wil immers vermijden dat de game boordevol personages zit die allen geen karakter hebben of onderontwikkelde achtergrondverhalen met zich mee dragen.

Elke speler begint met dezelfde pool van attribute points die ze kunnen verdelen. Hier bepaal je dus al welke richting je met je personage op wilt gaan. Maar als je later besluit dat je Netrunner toch wel heel gaaf vindt kun je altijd talent points in de attributen investeren die je op dit gebied sterker maken. Richard kon helaas niet beantwoorden of je al je talents kunt resetten, maar het lijkt hem sterk dat dit niet kan. Hij ergert zich namelijk dood aan games waarin je dit niet kunt doen. Je wilt namelijk een foutje wel kunnen herstellen.

Is het aanpassen van wapens gekoppeld aan de Ripperdoc?

Cyberware en wapens zijn twee aparte dingen. Cyberware upgrades laat je namelijk bij de Ripperdoc installeren. Maar als je nieuwe wapens zoekt ga je op bezoek bij de Gunsmith. Je kunt upgrades voor je wapens kopen, maar ook craften. De meer exotische of legendary (niet de daadwerkelijke benaming, maar tijdelijk een plaatsvervanger) upgrades zul je sowieso moeten craften of vinden in de game. Maar hoe vind je dan de benodigde grondstoffen? Simpel, grondstoffen zijn overall in de wereld te vinden. Bovendien kun je als techie grotere hoeveelheden grondstoffen vinden en goedkoper craften.
Elke keer als CD Projekt RED wapens toont ligt de focus altijd op vuurwapens. Maar hoe zit het eigenlijk met de melee wapens? De monokatana heeft de unieke eigenschap dat deze een elektromagnetisch veld genereert. Dit is bedoeld om kogels mee af te kunnen weren. Het werkt in feite als een soort schild waar kogels op afketsen. De manier hoe melee combat werkt is anders dan in The Witcher 3: Wild Hunt. Dit heeft voornamelijk te maken met het perspectief van Cyberpunk 2077. Richard verzekert ons echter dat we met veel gemak uitschot in mootjes zullen kunnen hakken.

Elke speler begint met dezelfde pool van talents points die ze kunnen verdelen.

Hoe wordt in Cyberpunk 2077 nou precies bepaald wat V’s achtergrondverhaal is?

In Pondsmith’s tabletop rpg waren de mogelijkheden erg uitgebreid. Je koos wie je vrienden en vijanden waren, geliefden en zelf het aantal broers en/of zussen waar je mee opgroeide. Hoe werkt dat nou in Cyberpunk 2077? Het is natuurlijk onmogelijk om de videogame te vergelijken met een ouderwetse pen en papier rpg. Hier kun je immers vrijwel alles bedenken wat je wilt zolang de game master het toe laat. In Cyberpunk 2077 heb je aan het begin van de game keus uit drie achtergronden. Street punk, corporation of nomad. Stel dat je bijvoorbeeld voor corporation kiest. Dit zorgt er voor dat je op Arasaka terrein kunt rondlopen en vragen kunt stellen aan medewerkers. Misschien laten ze je dan wel het gebouw binnen omdat ze erkennen dat je ooit deel uit maakte van de Arasaka corporatie. Het kiezen van je achtergrond brengt dus zowel voordelen als nadelen met zich mee. Alles heeft namelijk invloed op interacties die zult hebben met personages in Night City.

Rond racen in stijl!

Wat kon Richard ons vertellen over de voertuigen in Cyberpunk 2077. We wisten al dat we auto’s en motoren konden gebruiken. Maar zijn dit je eigendommen? Kun je ze ergens bewaren? Goed nieuws, je hebt namelijk gewoon je eigen garage. Hoeveel voertuigen je precies kunt bezitten was voor Richard onbekend, maar hij neemt aan dat het zeker meer dan één is. Je kunt je voertuigen vrijwel overal oproepen en deze komt dan vervolgens (dankzij de auto-pilot) met gierende banden naar jouw locatie.
Roekeloos rondrijden of schade aanrichten wordt in sommige gebieden bestraft. Er zit namelijk wel een politie-systeem in de game. Het wordt zeker niet geaccepteerd dat je onschuldige mensen neerschiet en meer van dat soort psychopatische handelingen verricht. Maar Night City bevat ook gebieden waar niemand zich druk zou maken om een geweldadige handeling. De politie komt daar niet eens.

Is er al info over de post-release content?

The Witcher 3: Wild Hunt had geweldige post-release content maar Richard benadrukte dat het team op dit moment volledig gericht is op het afmaken en polijsten van Cyberpunk 2077. Uitbreidingen zijn in ieder geval niet uitgesloten, al is het gewoonweg nog te vroeg om er over te praten.

Qua replay waarde zul je vooral plezier kunnen vinden in het herstarten van de game als verschillende personages.  Je kunt natuurlijk het geslacht kiezen maar ook de speelstijl. Ga je dit keer als netrunner spelen? Of wordt je een melee monster!? Je hebt het zelf in de hand en dit zorgt potentieel voor honderden uren speelplezier. De meaningful choices in de game zorgen er bovendien voor dat je bij elke playthrough nieuwe dingen kunt ontdekken omdat je een ander pad hebt gekozen.

Hoe diep is de customization nou eigenlijk?

Je kiest ten eerste geen geslacht…je kiest een zogenaamde bodytype. Deze kan er mannelijk of vrouwelijk uit zien. Maar je hebt zelf in de hand welke stem je hier aan toe voegt. Ook kun je bijvoorbeeld altijd naar de kapper als je jouw kapsel zat bent. Kleding kun je naarmate het verhaal van de game vordert kopen op basis van je street credibility en je koopkracht. De game bevat volgens Richard een hele lading coole kleding waar je lekker creatief mee aan de slag kunt.

Is Cyberpunk 2077 mogelijk de GotY van 2020?

Dat Cyberpunk 2077 veel potentie had wisten we al sinds de onthulling van de game. Er was daarom ook geen enkele twijfel dat we een paar maanden geleden een pre-order voor de Collector’s Edition moesten plaatsen. Nu we Richard Borzymowski op Gamescom hebben gesproken en de volgende dag een uitgebreide presentatie van de game hebben mogen bijwonen is het wel duidelijk. Cyberpunk 2077 heeft het in zich om volgend jaar Game of the Year te worden. Het is enkel nog maar een  kwestie van afwachten. Onze stem hebben ze in ieder geval al binnen!

 

Meer Cyberpunk 2077 artikelen:

Cyberpunk 2077 komt naar Google Stadia

Cyberpunk 2077 Collector’s Edition bevat berg coole loot

Cyberpunk 2077 trailer onthult Keanu Reeves

Author: Nino

Mijn eerste console was de SEGA Mastersystem II en sindsdien game ik op verschillende platformen. Geef mij maar allerlei toffe games, coole toys en adembenemende art!

Share This Post On