Nex Machina Review

• Titel: Nex Machina
  • Uitgever: House Marque
  • Releasedatum: 20 juni 2017

Nex Machina is gemaakt voor echte gamers!

Ontwikkelaar Housemarque staat er om bekend dat zij bekwaam zijn in het bedenken van coole arcade games. Het lukt Housemarque om spanning en sensatie naar je woonkamer te brengen, zonder te hoeven snijden in solide gameplay, een goede balans en precisie. De game waar de studio vooral hun naam mee op de kaart hebben weten te zetten was Resogun. Maar door vele gameplay elementen van deze titel te lenen en te verbeteren hebben ze met Nex Machina mogelijk wel een waar modern meesterwerk in handen. Zal Nex Machina de geschiedenis in gaan als een van de beste twin-stick shooters? Of verbleekt deze hopeloos in de aanwezigheid van allerlei andere vergelijkbare titels uit het populaire genre? Wij gingen knallen en op jacht naar de hoogste score! Of we hier blijvend letsel aan hebben overgehouden lezen jullie hier.

Een beetje Resogun, maar dan beter

Net zoals Resogun zul je in Nex Machina moeten navigeren door krappe maps die bezaaid zijn met dodelijke robots die er alles aan doen om jou avontuur te beëindigen. Reken dus zeker op een gigantische stortbui van gloeiende neon-gekleurde kogels die vanuit alle richtingen op je af razen. Daarnaast moet je ook nog rekening houden met talloze idiote mensen die natuurlijk gered moeten worden van de dodelijke robots.

Een groot verschil tussen Nex Machina en Resogun is dat deze nieuwe titel vanuit een zogenaamd top-down perspectief wordt gespeeld.

Een groot verschil tussen Nex Machina en Resogun is dat deze nieuwe titel vanuit een zogenaamd top-down perspectief wordt gespeeld. De verschillende levels bevinden zich daarnaast allemaal op de grond. Er is continu zo veel aan de gang, dat je soms alle vijanden binnen enkele seconden hebt uitgeroeid zonder dat je het door hebt. Vijanden vallen frequent aan en zo nu en dan spawnen er ook nieuwe groepen. Het is dus van levensbelang om deze patronen te herkennen en te weten hoe je specifieke vijandelijke robots kunt uitschakelen. Uitrusten doe je in Nex Machina niet. Op een gegeven moment wen je er wel aan en lijkt het bijna instinct te zijn die jouw personage met veel gemak dood en verderf laat zaaien

Nex Machina is enorm uitdagend en alles draait om het scoren van punten. En dit lukt niet alleen maar door als een wilde gek om je heen te knallen. Je zult verborgen mensen moeten redden, speciale exits die naar nieuwe gebieden leiden moeten vinden en krachtige power-ups moeten verzamelen. Als je vervolgens ook nog eens lang in leven blijft zorgt de multiplier voor een nog hogere score. En je kunt dit alles ook nog eens samen doen, wat uiteraard een mega pluspunt is!

Felle kleuren spatten van je scherm

Nex Machina is een bijzonder kleurrijke game, waardoor je soms gewoon niet weet waar je moet kijken. De verschillende levels zijn prachtig vormgegeven en de felle kleuren geven de game enorm veel charme. Een nadeel van al deze kleurrijke grafische pracht is dat je de game mogelijk niet te lang achter elkaar moet spelen. De constante flitsen, explosies en fel-gekleurde kogels eisen op een gegeven moment toch wel veel van je ogen. Het is daarom ook zeker niet aan te raden om de game te spelen als je last hebt van epilepsie. Sterker nog, blijf dan bij Nex Machina uit de buurt. Voor je het weet lig je op de grond met een lading schuim in je mond en zorg je de komende tijd voor nachtmerries. Dat lijkt ons niet echt een goed plan.

De synthesizer is terug…

Bij een game waarbij prominent gebruik gemaakt wordt van klassieke gameplay hoort natuurlijk ook een stukje nostalgische muziek. Nex Machina is daarom voorzien van allerlei synthesizer muziek die je eerder in een Jaren ’80 sci-fi actie film zou verwachten. Maar daarom past het ook zo verschrikkelijk goed bij deze game. Explosies knallen door je speakers en zo hoort het ook gewoon. Wij hebben er in ieder geval enorm van genoten.

Wat heeft Nex Machina allemaal te bieden?

De game bevat een aantal verschillende modi waar je uren zoet mee kunt zijn. De meeste spelers zullen aan de slag gaan met een standaard playthrough en het daarna mogelijk op andere moeilijkheidsgraden proberen. Al is de game op de normale stand al verdraaid uitdagend. Zodra je wat bekwamer bent kun je de speciale Arena modus overwinnen. Hier reis je naar individuele werelden waar allerlei medailles te winnen zijn. In deze modus zul je bovendien veel uitdagingen moeten trotseren. Er zijn alleen niet zo veel verschillende te vinden en dat is best jammer. Je hoeft Nex Machina overigens ook niet alleen te spelen, want de game ondersteunt local co-op! Dit zorgt voor een volledig andere manier van spelen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de zwerm vijanden te verdelen en naar verschillende richtingen te lokken. Let wel op dat je de co-op modus speelt met iemand die redelijk aan je gewaagd is. Je loopt anders namelijk de kans dat een van de spelers de gehele level moet wachten tot deze uit is gespeeld. Vaak omdat hij of zij al aan het begin van de level besloot te sneuvelen. De enige tip die we hier hebben is L2P…

Nex Machina is een en al fun

Vroeger waren we al verslaafd aan Super Smash TV en Nex Machina geeft daarom een enorm nostalgisch gevoel. Verpakt in prachtige hedendaagse graphics en bliksemsnelle gameplay is dit gewoon een titel die je in je collectie wilt hebben. In je eentje is de game bijzonder leuk, maar met twee man (of vrouw, of whatever…) kun je nog veel meer plezier hebben. Reken er maar op dat je beiden op het randje van je stoel zit en na een tijdje trillende ogen hebt. Grafisch ziet de game er werkelijk geweldig uit en heeft Housemarque veel tijd besteed aan de level designs, de wapens en de character design. Dit alles wordt ondersteunt door synthesizer muziek die zo in een sci fi actie film uit de Jaren ’80 past. Met een spel als Nex Machina ben je dus zeker wel even zoet!