World of Warcraft: Battle for Azeroth review

• Titel: World of Warcraft: Battle for Azeroth
  • Releasedatum: 14 augustus 2018

World of Warcraft: Battle for Azeroth zet PVP in de spotlight!

World of Warcraft, de MMO die tijdens het hoogtepunt ruim 13 miljoen actieve spelers had, weet ons keer op keer weer te verrassen. Zelf begon ik al die jaren geleden pas rond Wrath of the Lich King te spelen en dit deed ik met veel passie tot Cataclysm. Hierna was het vuur een beetje gedoofd, werd ik ouder en ging ik weer meer console games spelen. Maar World of Warcraft had altijd een speciaal plekje in mijn hart. Ik beleefde grootse avonturen, overwon uitdagende Raids met mijn Guildies en deed geregeld wat PVP. Na al die jaren afwezigheid was het tijd voor een comeback! Met de release van Battle for Azeroth zag ik een kans om het gedoofde vuur weer aan te wakkeren en wederom het strijdveld te betreden als lid van de machtige Horde! Is Battle for Azeroth reden genoeg om weer in Azeroth op avontuur te gaan? Je leest het hier in onze review.

Het is tijd voor oorlog

De afgelopen jaren werd het conflict tussen de Horde en de Alliance nog al ontweken. Geregeld werkten de twee facties samen om een groter kwaad te overwinnen, maar Blizzard Entertainment had er genoeg van. Dit keer is het echt oorlog. Lady Sylvanas is de nieuwe Warchief van de Horde en heeft snode plannen voor haar volk en Azeroth. Zonder pardon stak ze Teldrassil in de fik en liet ze al die onschuldige Night Elves afslachten. Zelfs haar generaal begon te twijfelen of er wel eer in deze oorlog te vinden was. Uiteraard volgde op deze actie een reactie van Koning Anduin’s Alliance. De strijd om Lordaeron liet Lady Sylvanas blight wapens inzetten, wat uiteindelijk resulteerde in het verlies van de hoofdstad van de Forsaken. Maar dit was nog maar het begin. Zowel de Horde als de Alliance hebben op dit moment namelijk bondgenoten nodig dus gaan ze hier naar op zoek in Kul Tiras (Alliance) en Zandalar (Horde). Welke factie steun jij?

Blizzard Entertainment heeft niet overal aan gedacht

De gameplay van Battle of Azeroth is grotendeels erg goed uitgewerkt en dit heeft Blizzard te danken aan alle positieve veranderingen die ze in Legion al introduceerden. Er is echter iets wat ons heel erg dwars zit. Tijdens de onthulling van Battle for Azeroth werd heel sterk gepromoot dat spelers aan de slag konden met allerlei nieuwe rassen. Voor de Alliance heb je de Void Elves, Lightforged Draenei, Dark Iron Dwarves (die overigens wat ons betreft echt wel bij de Horde hadden gemogen) en Kul Tiras humans. De Horde heeft de Nightborne, Highmountain Tauren, Zandalari trolls en Mag’har orcs. Maar wat ze er niet bij hebben gemeld is dat je als nieuwe speler of terugkerende spelers abnormaal veel in de Legion content moet doen om een van de rassen vrij te spelen. De rassen zijn namelijk gebonden aan een reputatie grind die weken lang kan duren. En dit is voor iemand die sinds Cataclysm niet meer heeft gespeeld dus zeker een teleurstelling.  Dat je niet meteen met Dark Iron Dwarves of Mag’har orcs kan spelen is wel te begrijpen, deze vallen onder de Battle for Azeroth content, evenals de Kul Tiras humans en Zandalari trolls die later uitgebracht zullen worden. Maar de overige allied rassen zouden IMHO niet zo veel werk moeten kosten. Maar genoeg negativiteit, er zijn namelijk ook een heleboel positieve dingen te melden.

Questen was nog nooit zo leuk en na ongeveer twintig uur spelen was mijn Orc Hunter level 120. Ik begon mijn avontuur in Vol’dun, een gigantische woestijn waar het voornamelijk kwaadaardige Sethekk volk heerst. Het verbaasde me hoeveel verhaal Blizzard in de zones heeft gestopt en door letterlijk ALLE quests te doen werd ik getrakteerd op allerlei lore en begon ik steeds meer connectie met de game en het verhaal te voelen. In de volgende zone, Zuldazar genaamd, vind je de hoofdstad van de Zandalari trolls. Een prachtige stad gevuld met tropische flora & fauna, kolossale tempels en een belangrijke haven. Maar hier kom ik straks op terug. Je zult in deze zone aan koning Rastakhan moeten bewijzen dat de Horde waardige bondgenoten zijn. Halverwege de laatste zone genaamd Nazmir had ik het max level bereikt. Het is dus zeker aan te raden om zo veel mogelijk quests te doen en niet alleen maar de quests te selecteren die een addon aanbeveelt. Er is namelijk geen reden om te haasten, geniet juist lekker in je eigen tempo van al die leuke nieuwe content. Het is echt de moeite waard. Hoogtepunten waren quests waarin ik als een gigantische kikker Loa (Loa’s zijn goddelijke wezens en dieren die door de Zandalari worden aanbeden) de bloeddorstige Blood Trolls stam moest vernietigen. Op oorlogspad ging om Zandalar te beschermen tegen een invasie en quests waarin ik de andere Loa’s moest overtuigen om ons te helpen. De volgorde van zones heb je overigens helemaal zelf in de hand, maar omdat veel quests in Vol’dun verspreid zijn werd mij door verschillende spelers aangeraden om daar te beginnen.

Questen was nog nooit zo leuk en na ongeveer twintig uur spelen was mijn Orc Hunter level 120.

De oorlog tussen de facties is belangrijk in Battle for Azeroth en aan het begin van de game ontvang je van Magni Bronzebeard de Heart of Azeroth. Deze speciale ketting zul je tijdens je avontuur altijd bij je hebben en upgraden met Azerite. Het level van deze ketting bepaalt vervolgens hoeveel extra eigenschappen je kunt activeren op Azerite Armor. Zo kun je jouw favoriete class aanpassen op basis van je persoonlijke speelstijl. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om met bepaalde aanvallen meer schade aan te richten of om juist na elke kill een beetje te healen. Maar dit is zo omvangrijk dat het onmogelijk is om alle verschillende opties hier in de review te benoemen. Het is maar net wat je zelf fijn vindt.

Nog een nieuwe feature van de game zijn War Campaign missies. Vanuit de haven kun je manschappen en speciale helden op pad sturen om missies voor je te voltooien. Deze belonen je met verschillende zaken als goud, reputatie bij de vele facties en Azerite om je Heart of Azeroth te verbeteren. Het is in feite een mini-game binnen de game. Missies kunnen tussen 4 en 24 uur kosten om te voltooien en door specifieke manschappen en helden te selecteren verhoog je de kans op succes en bonus beloningen. Naast deze missies heb je ook nog de nieuwe Island Expeditions. In deze modus ga je met een klein team onbekende eilanden verkennen om Azerite te verzamelen. Dit kun je in verschillende moeilijkheidsgraden doen: normal, heroic, mythic en PVP. Twee teams strijden namelijk om de Azerite. Als je absoluut niet van PVP houdt kun je bovendien gewoon tegen AI bots spelen, die erg goed geprogrammeerd zijn. Vaak voelen deze namelijk nog “slimmer” aan dan echte spelers.

Nog een nieuw gameplay element in de game zijn Warfronts. Nou moet ik toegeven dat ik hier de afgelopen week nog weinig aan heb bijgedragen, maar in het kort is het dit: Jouw factie moet grondstoffen verzamelen om een soort nederzettingen te bouwen. Vanuit hier kun je de factie die op dat moment over het gebied heerst aanvallen en toegang krijgen tot speciale loot, worldbosses en meer. Door dit dagelijks te doen verdien je ook gold en Azerite om je Heart of Azeroth mee te verbeteren. Er is dus zeker genoeg nieuwe content in Battle for Azeroth te vinden.

Het draait allemaal om transmogrification

World of Warcraft is de afgelopen jaren een stuk mooier geworden en dat zie je vooral in de prachtige omgevingen en de nieuwe character modellen. Het nadeel hiervan is dat de “oude wereld” er nog hetzelfde uitziet wat dus best voor een groot contrast zorgt. Tijdens mijn traditionele bedevaart naar de “Shrine of the Fallen Warrior” in de Barrens zie je duidelijk dat er een groot verschil is in de graphics van de game. Alles vanaf Warlords of Draenor ziet er zo verschrikkelijk mooi uit. De cinematics die gebruik maken van in-game modellen zijn bovendien ook enorm verbeterd. Gezichten hebben nu bijvoorbeeld echte uitdrukkingen en bewegen zo veel soepeler dan bijvoorbeeld in Wrath of the Lich King. Maar dat wisten de meesten van jullie vast al wel. Voor een terugkerende speler is het in ieder geval genieten.

Een belangrijk element van het bouwen van jouw eigen held of heldin is transmogrification. Je kunt namelijk allerlei armor en wapens verzamelen en alle gear die je hebt een uiterlijk geven die jij het meest toepasselijk vindt. Een geweldige feature die er overigens al jaren in zit, maar wel belangrijk is. Het zorgt namelijk voor heel wat replay value en geeft je personage meer karakter. Na level 120 bereikt te hebben ben ik bijvoorbeeld linea recta naar oudere raids gegaan om deze te solo-en en allerlei mooie gear te verzamelen voor transmog doeleinden.

Blizzard Entertainment snappen het belang van muziek

Met de muziek in World of Warcraft zit het altijd goed. Het is sfeervol, past bij de activiteiten waar je mee bezig bent en voegt enorm veel sfeer aan de game toe. Dit kunnen de trommels en jungle geluiden zijn in Zandalar, de geluidseffecten van je aanvallen, etc. Hier valt dus vrij weinig over te vertellen. Wel een leuk feitje: ik schrik me keer op keer dood als mijn Devilsaur sporadisch een potje begint te brullen en dit met veel geweld en bas door mijn speakers buldert. Misschien toch tijd om wat vaker met een headset op te gamen.

Waar moet je beginnen?

Zodra je level 120 hebt bereikt begint de game pas echt. Je krijgt toegang tot dagelijkse World Quests die je belonen met handige items, gold en reputatie. Zoals eerder genoemd kun je bezig met Island Expeditions, Warfronts en War Campaign missies. Maar je hebt natuurlijk op PVP of world PVP als je Warmode activeert. Iets wat trouwens niet aan te raden is als je aan het questen of farmen bent. De 10% extra XP is het wat mij betreft namelijk niet waard als je continu door hogere level spelers wordt geganked.

Battle for Azeroth bevat allerlei nieuwe dungeons en binnenkort komt ook de eerste Raid content uit. Op dit moment is iedereen dus hard aan het gearen om de Raid te kunnen doen. De beste gear verzamelen doe je via World Quests en Normal, daarna Heroic, daarna Mythic versies van de Dungeons te overwinnen. Hier ben je dus wel even mee bezig als je niet in een guild zit. Het random dungeon systeem werkt goed, maar nog altijd zijn er in verhouding met dps vrij weinig tanks en healers. Hou hier dus zeker rekening mee als je de random dungeon finder gebruikt.

Tot slot kun je natuurlijk op jacht naar mounts, pets en transmogrification items. Iets waar ook zeker veel plezier in te vinden is. Als hunter ben ik persoonlijk bijvoorbeeld eerst op jacht gegaan naar allerlei coole combat pets die ik nog niet had. Mijn stable begint nu dus al aardig vol te raken. Er is in ieder geval genoeg te doen en er komt nog veel meer aan! Het is een leuke tijd voor World of Warcraft fans.

Battle for Azeroth heeft mijn hart weten te winnen

Terugkeren naar een MMO is eigenlijk best een grote stap want het kost veel tijd om mee te kunnen draaien in een game met zo veel content. Maar je hoeft niet hardcore te raiden en kunt alles op je eigen tempo doen. De nieuwe content is uitgebreid en questen was wat mij betreft nog nooit zo leuk. Hou er wel rekening mee dat ik sinds Cataclysm niet echt meer heb gespeeld en de vorige uitbreiding natuurlijk ook al een hele verbetering was. Grafisch gezien ziet de game er erg goed uit en de muziek en geluidseffecten zijn zoals gewoonlijk weer van een hoog niveau. Qua replay value zit het ook helemaal goed want met Battle for Azeroth heb je de komende maanden heel wat te doen. Ik zou de game dus zeker een kans geven. Het enige negatieve is denk ik het feit dat een aantal nieuwe rassen vergrendeld zitten achter een veel te lange reputatie grind in oudere content. En je wilt juist aan de slag met nieuwe content toch? Gelukkig zijn er nog talloze andere leuke rassen die je kunt spelen.