Anthem Preview

• Titel: Anthem VIP Demo
  • Uitgever: EA Games
  • Releasedatum: 25 januari 2019

Anthem VIP Demo

Sinds de aankondiging van Anthem wacht ik al jaren met smart op Bioware’s splinternieuwe sci-fi avontuur. Het afgelopen weekend was het eindelijk zo ver en konden fans door middel van de VIP Demo aan de slag met een deel van de nieuwe game die op 22 februari uitgebracht zal worden. Uiteraard verliep dit niet helemaal zo soepel als je zou denken en daar kun je hier meer over lezen. Samen met een drietal krijgers uit mijn Destiny clan gingen we samen aan de slag om een indruk te krijgen van Anthem. Hoe de VIP Demo ons is bevallen lees je in deze preview.

Ervaar slechts een klein stukje verhaal in de Anthem VIP Demo

Omdat het hier om een demo ging zul je vrij weinig van het verhaal van Anthem meekrijgen. Je start namelijk op level 10 en zult slechts een aantal missies moeten voltooien die te maken hebben met Matthias, één van de vele npc’s die in Fort Tarsis te vinden zullen zijn. Zo te zien hebben deze missies echter wel iets te maken met het verhaal. Je stuit namelijk op een stukje technologie (een manifold) die de realiteit weet te veranderen. Al snel ga je er in je Javelin op uit om Matthias te helpen en te achterhalen waarom de manifold zo gevaarlijk is.

Bouw je eigen Javelin!

Iedereen in de VIP demo startte met de Ranger Javelin. Deze exo suit is een manusje van alles en kan zich staande houden in vrijwel iedere situatie dankzij de hoge defensieve en offensieve capaciteiten van deze Javelin. Ideaal voor de beginner en een logische keuze om spelers een goede introductie te bieden. Zodra je start kun je meteen aan de slag met het customizen van je Javelin. Bioware was bovendien ook zo vriendelijk om alle spelers 300 coins te geven waarmee ze cosmetische upgrades aan konden schaffen. Er moet wel gewaarschuwd worden dat de economie van de volledige game hoogstwaarschijnlijk wel andere prijzen zal hanteren. Het voordeel van Anthem is dat al je armor puur cosmetisch is en je er dus zelfs op lage levels badass uit kunt zien. Dit zal je effectiviteit niet dwarsbomen omdat je krachten juist voortkomen uit de weapons en gear die je gebruikt. Tijdens mijn speelsessie heb ik zowel een Ranger als Colossus uit kunnen rusten de hoogst mogelijk VIP Demo gear en verschillende loadouts kunnen uitproberen. Vooral de Colossus zorgde voor heel wat speelplezier.

Het vliegen is in Anthem erg goed gedaan en zorgt er voor dat je elke situatie vanuit verschillende perspectieven kunt benaderen. Dit maakt de combat erg verfrissend en maakt elke Javelin uniek. De Colossus is de grootste en sterkste Javelin en dat zie je terug in het vliegen. Deze metalen reus is namelijk een stuk langzamer dan de lenige Interceptor. Maar nooit had ik het gevoel dat ik mijn teamgenoten niet bij kon houden.

In de Anthem VIP Demo zul je een goede indruk krijgen van de vele verschillende wapens en gear die je in de game kunt vinden. Zoals in andere games waar loot belangrijk is zijn items verdeeld in verschillende zeldzaamheids-categorieën: common (wit), uncommon (groen), rare (blauw), epic (paars) en legendary (oranje). Zelfs op lage levels bleef het daarom spannend om te ontdekken wat voor blauwe item je zojuist had ontvangen. Bioware is slim genoeg geweest om beloningen van een missie namelijk pas te onthullen zodra je de missie voltooid hebt. Dit moet spelers een reden geven om niet halverwege een missie de rest van het team in de steek te laten en zorgde er voor dat ons team geconcentreerd bleef op de doelstellingen. Het nadeel hiervan is dat je niet tijdens het spelen van loadout kunt veranderen. Je moet dus erg bewust kiezen wat voor rol je zult bekleden aan de hand van de missie die je wilt voltooien.

Het voordeel van Anthem is dat al je armor puur cosmetisch is en je er dus zelfs op lage levels badass uit kunt zien.

Naast de standaard missies die je kon spelen kon je ook aan de slag met een zogenaamde Stronghold. Dit type missie is een stuk uitdagender en confronteert spelers aan het einde met een heus baasgevecht. In dit geval een reusachtig insect die je alleen door goede samenwerking en strategie zal kunnen verslaan. Het viel alleen wel op dat de baas van deze Stronghold missie niets meer was dan een gigantische bullet sponge en er niet echt speciale mechanics aan het gevecht waren verbonden. Je zult vooral de vele kleinere vijanden moeten managen, aangezien deze vaak een in grote groepen gevaarlijker waren dan de baas zelf. Omdat de game vanuit een third person perspectief gespeeld wordt voelde de gunplay niet altijd even soepel aan (je kon namelijk niet kiezen of je een wapen in je rechter of linker hand wilde vasthouden) . Maar in Anthem draait het juist veel meer om de verschillende Javelin abilities en het uitvoeren van combo’s. De Ranger bevriest bijvoorbeeld eerst een groep vijanden met een Frost Grenade, zodat de Colossus deze vervolgens z0nder pardon kan opblazen met een goed geplaatste Railgun barrage. Zo beschikken alle Javelins over verschillende “primers”  en “detonators”, een leuk systeem waar veel mogelijkheden te vinden zullen zijn. Ik kan in ieder geval niet wachten om een paar dodelijke builds te bedenken zodra de game in de winkels ligt.

Javelins zijn prachtige glimmende (of vieze) tools of destruction

De Javelins in de Anthem VIP Demo zien er geweldig uit en het is bevredigend om de vele verschillende aspecten van je Javelin aan te passen. Dit blijft niet enkel bij een kleurtje uitzoeken. Op cosmetisch niveau kun je het uiterlijk van de Javelin bijvoorbeeld veranderen door verschillende soorten bepantsering te selecteren en deze te mixen/matchen. Vervolgens kies je welke materialen gebruikt worden voor de bepantsering. Denk hierbij aan metalen, stoffen en rubber. Nu ben je gereed om alles van een kleurtje te voorzien. Als je dit allemaal hebt gedaan kun je eventueel een vinyl toevoegen en kiezen of je Javelin er splinternieuw uitziet of voorzien is van battle damage, ouderdom en viezigheid. De omgevingen in Anthem zijn divers maar kwamen zo nu en dan wel een beetje grauw over, hopelijk is de retail versie dus wat meer opgepoetst. Dit zou namelijk geen probleem moeten zijn voor de Frostbite Engine.

Endgame content is de beslissende factor

In de Anthem VIP Demo kon je maar een fractie van de volledige game ervaren. Mijn team is dus erg benieuwd naar de endgame content van Anthem. Zodra je level 30 hebt bereikt kun je op jacht gaan naar al die felbegeerde loot en verschillende ultieme loadouts voor de vier beschikbare Javelins samenstellen. Maar wat is er nog meer? Dezelfde Stronghold missies voltooien wordt op een gegeven moment ook eentonig, al kun je de moeilijkheidsgraad wel continu verhogen om betere gear te krijgen. Zou Bioware iets geheims voor ons in petto hebben?

Heeft de Anthem VIP Demo ons overtuigd?

Om eerlijk te zijn kan ik deze vraag nog niet beantwoorden. De Anthem VIP Demo was de eerste dag op Xbox One vrijwel niet speelbaar door allerlei technische problemen. Op dag twee waren veel problemen opgelost maar ervaarde ik geregeld nog een infinite loading bug en zo nu en dan een game crash of freeze. Daarnaast bevat de game best veel laadtijd als je van gebieden wisselt. Het is dus maar even afwachten wat de retail versie te bieden heeft. Mijn tip voor nu is om nog geen preorder te plaatsen en ieder geval volgende week nog even aan de slag te gaan met de open demo.

Author: Per

Ik ben een gamer in hart en nieren en schrijf graag nieuws en recensies over de laatste ontwikkelingen en trends op het gebied van gaming. Gamen doe ik vooral op de PC en Xbox One X!