Soul Calibur VI Review

• Titel: Soul Calibur VI
  • Uitgever: Bandai Namco Entertainment
  • Releasedatum: 19 oktober 2018

Zet Soul Calibur VI de serie weer op de kaart?

Onze liefde voor Soul Calibur begon in 1995 in een kleine arcadehal in Groningen. Hier werden we namelijk betoverd door de game Soul Edge. De kleurrijke personages en het gebruik van verschillende iconische wapens maakten de game een verfrissende ervaring. Drie jaar later konden we vervolgens thuis op de bank aan de slag met de SEGA Dreamcast versie van de eerste Soul Calibur en hier begon de legende. Het heeft maar liefst zes jaar geduurd voordat een ware sequel op Soul Calibur V werd uitgebracht en de afgelopen weken hebben we dit nieuwe knokfestijn uitgebreid getest. Heeft Soul Calibur VI het in zich om de serie weer op de kaart te zetten? Je leest het in deze review!

Soul Calibur VI is een soort reboot…

In dit nieuwe avontuur reizen we terug naar de 16e eeuw om de gebeurtenissen uit de eerste Soul Calibur opnieuw te ervaren. De snode piratenkapitein Cervantes is bezeten door het kwaadaardige wapen en zaait dood en verderf. Het lukt de heldin Sophitia echter om Cervantes te verwonden en een deel van het wapen te vernietigen. Hierbij raakt ze zelf alleen ook ernstig gewond. Gelukkig weet de mysterieuze ninja Taki haar te redden en een einde te maken aan de rooftochten van Cervantes. Het gevaar is voor nu geweken, maar al snel wordt de duistere Soul Edge gevonden door de gevallen ridder Siegfried. Dit transformeert hem in de bloeddorstige Nightmare en wederom wordt de wereld in duisternis gehuld. Het is tijd om Soul Edge eens en voor altijd te vernietigen.

De combat van Soul Calibur VI voelt vertrouwd aan

Zelfs na al die jaren voelt de gameplay van Soul Calibur nog altijd geweldig aan. Het 8-way-step systeem was al die jaren geleden revolutionair en laat ook nu nog steeds zien dat je met veel gemak vanuit acht verschillende richtingen moves uit je controller kunt toveren. Zo ver we weten zijn de meeste aanvallen precies hetzelfde gebleven. Een nieuwe feature is het “Reversal Edge” systeem. Op het moment dat je deze speciale aanval weet te landen begint een soort rock/paper/scissors minigame waarin je in slow-motion de juiste aanval moet kiezen om je tegenstander’s aanval te overtreffen. Dit zorgt voor spannende situaties waarin een gevecht zelfs voor de verliezende partij opeens goed kan uitpakken. Ook hebben de krijgers nu een flitsende super aanval die heel wat schade kan aanrichten en de game ook meteen wat moderner laat aanvoelen.

De vernieuwde story modus (Chronicle of the Soul) van Soul Calibur VI laat spelers grotendeels vanuit Kilik’s perspectief op zoek gaan naar de bloeddorstige Nightmare. Het probleem met deze modus is dat de conversaties tussen de verschillende personages enorm langdradig zijn. In het begin waren we zeker gecharmeerd door de kleurrijke tekeningen die gebruikt werden om het verhaal te vertellen, maar na een tijdje werden we ongeduldig en vlogen we door de dialogen heen. Er werd namelijk meer gepraat dan geknokt.

Naast de main story modus kunnen spelers in Chronicle of the Soul ook aan de slag met de verhalen van individuele personages en dat maakt het qua vechten wel weer erg goed. Je zult dus maar met de eindeloze dialogen moeten leren leven of alles moeten overslaan. Want zeg nou zelf, het verhaal van Soul Calibur is nooit echt zo enorm boeiend geweest.

De terugkeer van de character creation is sterker dan ooit te voren.

In de Libra of Souls modus kun je vervolgens met je eigen unieke personage aan de slag en op zoek gaan naar allerlei coole loot. De items die je vindt kun je gebruiken om je eigen krijgers of de bestaande personages naar wens aan te passen. De terugkeer van de character creation is sterker dan ooit te voren. Dit keer zijn minder items tot je beschikking maar kun je uit een lading verschillende rassen kiezen. Je hoeft dus niet perse menselijk te zijn, maar kunt als een bezeten demonisch ras spelen, een automaton, een skelet of meer van dat soort gekkigheid. Er is voor iedereen dus wel wat te vinden en je kunt makkelijk uren met de character creation modus zoet zijn. Er zijn al heel wat toffe creaties gesignaleerd. Het enige wat van deze modus tegenvalt is de zoekfunctie. Je kunt namelijk niet doelgericht zoeken naar creaties van de community maar moet door honderden creaties bladeren zonder dat je eerst een voorvertoning krijgt te zien. Dit hadden ze dus zeker wat beter moeten aanpakken.

Een explosieve fighter met strakke graphics

Soul Calibur VI ziet er goed uit. De verschillende arena’s waarin je vecht zijn van veel details voorzien en de meeste zijn ook erg sfeervol. Het hoogtepunt van de graphics is vooral te vinden in de personages. Het mooie is bovendien dat ook de personages die je zelf maakt er goed uit zien. Animaties zijn erg vloeiend waardoor de aanvallen er erg authentiek uit zien. Dit is iets waar we in alle Soul Calibur games altijd al van hebben genoten.

Is muziek belangrijk in een fighting game?

Normaliter schreeuwen we graag van de daken hoe belangrijk muziek in een game is. Het voegt sfeer toe en zorgt voor een speciale beleving. Als het gaat om fighting games lijkt het toch minder belangrijk te zijn. Natuurlijk is het fijn om een leuk muziekje op de achtergrond te horen terwijl je jouw tegenstander genadeloos in de pan hakt. Maar de muziek in Soul Calibur VI is wat ons betreft niet iconisch genoeg. De Engelse stemmen zijn bijzonder cringy en al gauw werd de audio op Japans gezet.

Singleplayer en multiplayer fans hebben genoeg te doen

Als je het liefst alleen speelt kun je in de Chronicle of Souls en Libra of Souls veel plezier vinden. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de Arcade modus waar je het tegen een stuk of acht krijgers zult moeten opnemen. Combo’s oefenen? Geen probleem, hier heb je de klassieke Training modus voor. En als je echt niets te doen hebt of een mega geek bent zoals ons kun je uren zoet zijn met de Museum modus. Hierin vind je prachtige artwork die je tijdens je avonturen verzameld en kun je naar muziek luisteren.

De multiplayer bikkels onder ons kunnen overigens aan de slag met de Versus modus of online knokken in de Ranked en Casual modi van de game. Kortom, er is voor iedereen wel wat te vinden.

Soul Calibur VI mag blijven!

Is dit nieuwe Soul Calibur avontuur perfect? Absoluut niet, maar de game is wel verdomd leuk om te spelen. De Chronicle of Souls modus kan soms wat langdradig zijn, maar zit wel boordevol content. Het vechten voelt vertrouwd aan en de nieuwe supers en het Reversal Edge systeem zijn een goede toevoeging. Soul Calibur VI ziet er goed uit en vooral de animaties zijn van de hoogste kwaliteit. Op het gebied van de muziek is weinig te zeggen, het is niet slecht, maar ook niet echt bijzonder. Tot slot is er heel wat te doen in de game voor zowel singleplayer als multiplayer fans. Het heeft lang geduurd om eindelijk weer een nieuwe Soul Calibur game te spelen, maar het was het wachten waard. Soul Calibur VI is een geweldige fighting game waar we de komende maanden ongetwijfeld meer over zullen horen.