Shadow of the Tomb Raider Review

• Titel: Shadow of the Tomb Raider
  • Uitgever: Square Enix
  • Releasedatum: 14 september 2018

Shadow of the Tomb Raider sluit trilogie af

De reboot van de Tomb Raider trilogie heeft een hele nieuwe generatie kennis laten maken met de avonturen Lara Croft en bewezen immens succesvol te zijn. We zagen hoe Lara groeide van een bijna hulpeloze archeologe tot een meedogenloze grafrover, die eigenlijk niet echt stil staat bij de consequenties van haar acties. In Shadow of the Tomb Raider gaat plaatsvervangende ontwikkelaar Eidos Montreal erg ver en hoe wij dat hebben ervaren lezen jullie in deze review.

Kan Lara het einde van de wereld stoppen?

Het verhaal van Shadow of the Tomb Raider begint ongeveer twee maanden na de gebeurtenissen uit Rise of the Tomb Raider. Lara en haar maatje Jonah zijn op zoek naar meneer Dominguez en zijn paramilitaire organisatie Trinity. Dankzij wat aanwijzingen van Lara’s overleden vader belanden ze uiteindelijk ergens in Mexico. Het blijkt namelijk dat het einde van de wereld nabij is en dat de Maya’s al die jaren geleden de “Death of the Sun” hebben voorspeld. Vreemd genoeg wil Dominguez dit soort van voorkomen en het lot van de mensheid in eigen handen nemen. Lara, arrogant als ze is, heeft andere plannen en is de aanstichtster van een aantal vreselijke gebeurtenissen. Het is aan de speler om al klimmend, puzzelend en moordend naar een oplossing te zoeken.

In Shadow of the Tomb Raider ben je een moordmachine

Maak je borst maar nat, want Shadow of the Tomb Raider is een duistere game. Lara’s is al lang niet meer zo onschuldig als in de eerste game en moord er op los. En het meest ironische is dat ze opmerkingen maakt over een “bloedbad” dat ergens heeft plaatsgevonden, terwijl je gedurende de game zelf honderden mensen genadeloos afslacht. Dit zorgde af en toe wel voor wat vraagtekens. Lara is inmiddels bijna een ninja die zonder moeite door de schaduwen sluipt om vervolgens de kelen door te snijden van nietsvermoedende Trinity soldaten. Maar als je liever Rambo-stijl door de jungle rent met een machinegeweer is dit ook prima. Stealth heeft echter de voorkeur van deze grafrover.

De eeuwenoude tempels en tombes in Shadow of the Tomb Raider zijn een genot om te doorkruisen. Naast de prachtige details bevatten deze plekken ook uitdagende puzzels en platform elementen. En zeg nou zelf, wat is een Tomb Raider game zonder deze aspecten? De manier hoe Lara zonder problemen rond klimt zorgt voor een geweldige beleving en voelde authentiek aan. Ik zou bijna naar Peru willen afreizen om zelf op ontdekkingsreis door de jungle te gaan. In dit avontuur hebben ze er voor gezorgd dat de game een stuk toegankelijker is voor een grotere groep mensen. Misschien ben je niet zo goed in puzzels oplossen, vechten of  onderzoeken. Je kunt daarom de moeilijkheidsgraad tijdens het spelen aanpassen.

Nog een belangrijk nieuw gameplay element is zwemmen! Jawel, Lara’s kan inmiddels langer dan tien seconden haar adem inhouden en dit komt goed uit als je onderwater op onderzoek gaat. Maar pas wel op, want voor je het weet heb je een school piranha’s achter je aan. Maar het is vaak de moeite waard om dit risico te nemen. Wie weet wat voor schat op je pad komt door afgelegen plekken te bereiken.

Maak je borst maar nat, want Shadow of the Tomb Raider is een duistere game.

De vernieuwde skill tree in Shadow of the Tomb Raider bevat drie gespecialiseerde richtingen die Lara helpen tijdens haar avontuur. Je hebt Seeker, Scavenger en Warrior skills. De Seeker skills helpen je bijvoorbeeld bij het onthullen van schatkisten, verhogen de hoeveelheid grondstoffen die je vindt, maar zorgen er ook voor dat je gif van spinnen en torren kunt gebruiken voor je wapens. De Scavenger skills helpen Lara onder andere met stealth-eigenschappen, sneller kunnen zwemmen en langer onder water blijven. Tot slot hebben we de Warrior skills, die zich zoals de naam al aangeeft richten op vechten. Het leuke is natuurlijk dat je allerlei skills kunt combineren. Het is echter nog niet gelukt om ze allemaal vrij te spelen, maar het ziet er naar uit dat dit wel mogelijk is.

Als je op zoek bent naar een hele lading vernieuwde gameplay elementen wordt je teleurgesteld, want erg innovatief is Shadow of the Tomb Raider niet. Gelukkig is ook de derde game uit de trilogie wel een genot om te spelen en is er genoeg te doen om je de komende weken zoet te houden.

De jungles van Peru zijn adembenemend

Shadow of the Tomb Raider begint misschien wel in Mexico, maar de rest van de game speelt zich af in Peru. Hier doorkruis je de kolossale jungle en vind je eeuwenoude tempels en verborgen beschavingen. Dit alles ziet er werkelijk prachtig uit! Shadow of the Tomb Raider is een van de mooiste games die we bij Protoculture hebben mogen reviewen. Dit avontuur bevat zo veel karakter en visuele hoogtepunten. Je zult ongetwijfeld meerdere keren even stil moeten staan als je weer een indrukwekkende tombe betreedt, over een schilderachtig landschap uitkijkt of gewoon even geniet van de manier waarop de game met licht en donker speelt. Subtiele details in de animaties zijn ook volop aanwezig, zoals Lara die haar bruine lokken uitwringt zodra ze uit water stapt. Het is werkelijk genieten. Eidos Montreal en Crystal Dynamics hebben echt hun best gedaan om de game zo mooi mogelijk te maken en dat wordt gewaardeerd.

Een soundtrack om naar huis over te schrijven

Componist Brian D’Oliveira heeft een prachtige en vooral sfeervolle soundtrack voor Shadow of the Tomb Raider samengesteld. De muziek bouwt sfeer op en is vaak spannend. Je voelt je echt een grafrover die verboden plekken betreedt. Zo nu en dan klonk de muziek wel een beetje als de muziek uit Assassin’s Creed Origins. Gebruik van violen en fluiten komen namelijk erg veel voor. Het nummer Overture (“Lara’s Theme”) is hier een goed voorbeeld van. Maar dit is zeker niet negatief bedoeld. De muziek past gewoon perfect bij dit duistere avontuur in de geheimzinnige jungles van Peru en is ook een genot om te beluisteren als je Shadow of the Tomb Raider niet aan het spelen bent. De voice acting in de game is overigens ook erg goed gedaan. Personages komen authentiek over en de acteurs weten door middel van hun stem emoties goed over te brengen. Iets wat vooral duidelijk is tijdens de verhitte discussies van Lara en Jonah.

Hoeveel tombes kun je vinden?

Shadow of the Tomb Raider is een uitgebreide game waarin je naast de main story allerlei sidequests kunt vinden. Er zijn genoeg verborgen tempels, tombes en schatten verspreid, je kunt aan de slag met het crafting systeem, of gewoon lekker op jacht gaan. Dit is misschien niet een avontuur die je meerdere keren wilt doorspelen, maar om gewoon in een keer alles wat er in de game te vinden is te ervaren.

Shadow of the Tomb Raider is niet de beste game uit de trilogie

De Tomb Raider reboot uit 2013 was geweldig en Rise of the Tomb Raider wist veel van de originele game te verbeteren. Shadow of the Tomb Raider is echter meer van hetzelfde en scoort voornamelijk door het verhaal wat minder. Deze game zou de trilogie moeten afsluiten, maar het voelde soms alsof er qua verhaal maar wat aan elkaar was geplakt. De gameplay is gelukkig nog wel erg goed en vooral het verbeterde stealth aspect in Shadow of the Tomb Raider is een positieve toevoeging. Grafisch is de game adembenemend en zul je continu genieten van de details die Eidos Montreal en Crystal Dynamics in de game hebben gestopt. Dit geldt ook voor de muziek, want de soundtrack is uitmuntend. Tot slot zul je uren lang zoet zijn met de vele tombes, tempels en sidequests in de game. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd wat de volgende stap is voor de Tomb Raider licentie. Eindigt het met deze trilogie? De tijd zal het leren.