Need for Speed Payback Review

• Titel: Need for Speed Payback
  • Uitgever: Electronic Arts
  • Releasedatum: 10 november 2017

Zal Need for Speed Payback de harten van tuning fans winnen?

In 2015 werden fans getrakteerd op Need for Speed. Deze game bracht het racen terug naar de straat en bood spelers een hele lading mogelijkheden om hun auto’s te pimpen. Need for Speed was hiermee na een aantal jaren afwezigheid terug op de kaart. Maar de grote vraag is of het onlangs uitgebrachte Need for Speed Payback kan meedraaien in een wereld die momenteel gedomineerd wordt door simulatie race games? Wij pimpten ons beste racemonster om te testen of dit nieuwe straatrace avontuur de moeite waard is. Lees dus snel verder!

Tijd voor payback, Need for Speed Payback!

Laten we maar meteen onthullen dat het verhaal van Need for Speed Payback niet echt indrukwekkend is. Tyler is een van de beste racers van de stad en houdt zich naast racen ook bezig met riskante heists. Samen met zijn crew, Mac de driftkampioen, Jess de vluchtautobestuurder en automonteur Rav krijgen ze een aanbod die ze niet kunnen afslaan. Tyler mag meedoen aan een speciale supercar race en het plan is om de meest waardevolle wagen uit die race voor iemand te stelen. Uiteraard gaat dit plannetje de mist in en wordt Tyler’s crew door opdrachtgever Navarro genaaid. Om een gevangenisstraf te ontlopen zal Tyler voor Marcus “The Gambler” Weir (de eigenaar van de gestolen supercar) moeten werken en mag hij niet meer racen. In ruil zal The Gambler hem helpen om wraak te nemen op Navarro en “The House”, een mysterieuze organisatie die met races kloot door van te voren een winnaar af te spreken. Maak je klaar voor een hele lading cringy dialogen en super ongeloofwaardig acteerwerk. Dit is Need for Speed Payback!

Need for Speed Payback is soms een gok simulator

Als je een beetje van auto’s, straatracen en tuning houdt wil je natuurlijk zo veel mogelijk opties hebben om jouw droomauto  te bouwen. In Need for Speed Payback heeft ontwikkelaar Ghost Games (waarschijnlijk onder strikte aanwijzingen van EA Games) hier echter een raar systeem voor bedacht. Voor het eerst zul je geen onderdelen meer voor je auto moeten aanschaffen, maar Speed Cards moeten verzamelen. Deze speciale kaarten bevatten upgrades voor het motorische gedeelte van je auto en worden door verschillende merken uitgebracht. Het Outlaw merk specialiseert zich bijvoorbeeld in snelheid en het gebruik van Nitrous, maar Nextech juist op snelheid en remmen. Zo is er voor iedere type auto en racer wel iets te vinden dankzij vijf verschillende Speed Card merken. Door drie of zes van hetzelfde merk Speed Card te installeren ontvang je speciale bonus eigenschappen. Een vreemd systeem in een spel waar je juist veel meer invloed zou willen kunnen uitoefenen  op het motorische aspect van het tunen. Speed |Cards die je niet wilt houden kun je verkopen, of inruilen voor een token. Voor drie tokens kun vervolgens gebruik maken van een gokmachine om jouw gewenste Speed Card te bemachtigen…

Verspreid door de stad zijn verschillende races te vinden. Zo kun je onder andere meedoen aan drift, offroad, speed, runner en drag races. Per gebied zul je een rivaliserende crew moeten overwinnen om vervolgens de locatie van een speciale derelict wagen te achterhalen. Derelicts zijn roestbakken die je kunt omtoveren tot racemonsters. Na het vinden van de carrosserie moet je echter eerst op zoek naar een viertal onderdelen. Deze zijn grotendeels te vinden op moeilijk bereikbare plekken, waar wij zo nu en dan letterlijk hoofdpijn van kregen. De eerste paar keren was nog wel leuk. Maar op een gegeven moment is het gewoon frustrerend. In totaal zijn maar vijf derelicts te bemachtigen en we betwijfelen dat je voor een deze wagens zal kiezen. Er zijn immers veel mooiere en snellere auto’s in de game te vinden.

Tijdens een ritje kun je verschillende rijeigenschappen van je bolide aanpassen

Het pimpen van je wagen is ook gekoppeld aan een vreemd systeem. Door verschillende opdrachten tijdens het spelen te voltooien speel je nieuwe onderdelen vrij. Nieuwe wielen, koplampen, bodykits, spoilers, etc. Waarom kun je niet gewoon meteen beginnen met bouwen? Gelukkig zijn de opdrachten niet moeilijk (wel een beetje tijdrovend) en zul je met een beetje toewijding redelijk snel de belangrijkste onderdelen tot je beschikking hebben. Nu wordt het pas echt leuk. Het is namelijk tijd om een (of meerdere) wagen(s) volledig te pimpen. Ga je voor een bliksemsnelle dragracer of bouw je liever een geweldige wagen om mee te driften? Er is voor iedereen wel wat te vinden/bouwen.

Omdat het hier om een arcade game gaat hoef je niet de meest realistische physics en besturing van de verschillende auto’s te verwachten, maar dat is niet zo erg. Tijdens een ritje kun je verschillende rijeigenschappen van je bolide aanpassen, jammer genoeg blijft het hier qua tuning een beetje bij. Need for Speed Payback had zo veel meer kunnen zijn.

Waarom zie je pop-ups in NFS Payback?

De wereld van Need For Speed Payback is omvangrijk en bevat een aantal aantrekkelijke gebieden waarin je bezig kan gaan met verschillende soorten races. Driften en drag racen doe je bijvoorbeeld voornamelijk in de stad. Maar voor offroad races zul je vooral in de rotsachtige en zanderige gebieden van Fortune Valley rondscheuren. De omgevingen zien er niet slecht uit, maar het komt toch best vaak voor dat je pop-ups in de achtergrond ziet. De vele verschillende wagens in de game zien er redelijk goed uit, naar missen wel iets. Vergeleken met een andere populaire race game loopt Need for Speed Payback soms een beetje een generatie hardware achter en dat is jammer.

De ronkende motoren bulderen door je speakers

Het geluid van de verschillende wagens in de game is gelukkig wel weer heel erg goed aangepakt. Zodra je het volume een beetje omhoog gooit zullen de buren ongetwijfeld denken dat je echt een Nissan GT-R in je woonkamer hebt staan. De muziek in de game is lekker divers en met een simpele druk op de knop ga je naar de volgende song. Erg handig als je weer voor de zoveelste keer een talentloze Nederlandse rapper hoort voorbij komen. Tot slot hebben we de voiceacting, die vooral bij een aantal personages erg slecht zijn. Het zijn eigenlijk meer de dialogen die gewoon niet authentiek overkomen en vooral de straat race cultuur romantiseren. Alsof elke straatracer zich bezig houdt met heists, criminele organisaties probeert te ontmantelen, en alleen maar stoere praatjes hebben.

Met het “tunen” ben je uren bezig!

Je eigen wagen bouwen blijft hartstikke leuk en hier zul je ook het meeste tijd aan besteden. Vooral het bedenken van je eigen wraps en kleurenschema’s is bevredigend. Daarnaast kun je deze ook delen met de community en gebruik maken van andermans creaties. Het motorisch tunen van je wagen had een stuk beter gekund. Al zul je uren bezig zijn om de perfecte verzameling Speed Cards te bemachtigen. In de game vind je ook een groot aantal verborgen pokerchips en kun je talloze reclameborden slopen. Het vinden en bouwen van de roestige derelicts is ook iets om je tanden in te zetten. Het zwakste aspect van de game is de story. Want deze is cliché, saai en iets wat je zo snel mogelijk uit de weg wilt hebben. Om alle auto’s in de game vrij te spelen bij de verschillende cardealers zul je de story helaas helemaal moeten uitspelen.

Is Need for Speed Payback een must have?

Als je op zoek bent naar een vermakelijke arcade race game is Need for Speed Payback de geschikte kandidaat. Verwacht gewoon niet een game met super realistische graphics, physics of rijeigenschappen. Ook bevat de game weinig diepgang als het om motorisch tunen gaat. De verschillende races zijn echter wel leuk om te spelen en het is bevredigend om de rivaliserende crews te overwinnen. De Story modus is zwak en het minst leuke aspect van Need for Speed Payback. Grafisch gezien is de game zeker niet lelijk, maar probeert ontwikkelaar Ghost Games nooit om de concurrentie te overtreffen. De geluidseffecten zijn erg goed en zullen met veel overtuiging door je huiskamer bulderen. Daarnaast is er bijzonder veel in de game te doen, al is natuurlijk niet alles voor iedereen even interessant. Het driften, drag racen, gewoon racen en visueel pimpen van je auto redt Need for Speed Payback, de rest is gewoon niet bijzonder of innovatief.