Raiders of the Broken Planet Review

• Titel: Raiders of the Broken Planet
  • Uitgever: MercurySteam
  • Releasedatum: 22 september 2017

Raiders of the Broken Planet is MercurySteam’s nieuwe IP

De meesten kennen jullie MercurySteam ongetwijfeld van de Castlevania Lords of Shadow games en de onlangs uitgebrachte Metroid Samus Returns op Nintendo 3DS. De Castlevania games waren bloederige hack-and-slash titels waarin je het opnam tegen vampieren, weerwolven en andere duistere wezens. Vooral de eerste game was geweldig en inmiddels zeker een klassieker die in je collectie thuis hoort. Met Raiders of the Broken Planet gaat MercurySteam echter een volledig andere richting op. Hun nieuwste IP is namelijk een free-to-play sci-fi shooter die je met vier mensen kunt spelen. Hoe de game ons is bevallen lees je hier.

De Broken Planet bevat waardevolle grondstoffen

Maak kennis met Harec, een huursoldaat die voorzien is van allerlei cybernetische upgrades. Harec is niet blij dat mensen de waardevolle grondstoffen van zijn planeet proberen te bemachtigen en schakelt de hulp in van een zootje psychotische gemuteerde buitenaardse cyborg huurlingen. Samen zul je aan de hand van verschillende missies op pad moeten gaan en de vijand op gewelddadige wijze om zeep moeten helpen. De Broken Planet is namelijk jouw domein!

Raiders of the Broken Planet is een mix van verschillende genres

Je kunt Raiders of the Broken Planet een beetje beschouwen als een hero shooter zoals Battleborn. Als speler heb je namelijk verschillende (anti)helden tot je beschikking en zul je tijdens het spelen nieuwe personages unlocken. Omdat dit een free-to-play game is start je helaas niet met alle personages. MercurySteam biedt spelers een gratis prologue hoofdstuk aan waarin je een tutorial en een gewone missie zal moeten voltooien. Daarnaast zijn er verschillende hoofdstukken bestaande uit een viertal missies die je zult moeten aanschaffen. Dit zijn zogenaamde stories.

De personages beschikken over verschillende wapens, unieke eigenschappen, skins, upgrades en speciale aanvallen. Harec maakt bijvoorbeeld graag gebruik van een Sniper Rifle en kan naar plekken op de map teleporteren om zich daar vervolgens te verstoppen. Een personage als Alicia is juist weer veel offensiever en rent graag rond met een dodelijke shotgun om vijanden uit te schakelen. De verschillende (anti)helden bevatten in ieder geval genoeg diversiteit. Het probleem, als we dit zo mogen noemen ligt vooral in de gameplay van Raiders of the Broken Planet. Deze is namelijk best repetitief.

De personages beschikken over verschillende wapens, unieke eigenschappen, skins, upgrades en speciale aanvallen.

In de online modus werk je samen met drie andere spelers en zul je het op oeten nemen tegen een vijandelijke menselijk spelers. Deze zogenaamde “antagonist” zal er alles aan doen om je team te dwarsbomen zodat je de missie faalt. Omdat de Antagonist alleen is heeft MercurySteam deze iets sterker gemaakt en voorzien van een leger aan AI vijanden. Toch voelt het nooit echt bevredigend om als Antagonist te spelen. Je wordt namelijk makkelijk in een hoekje gedreven en uitgeschakeld. De game bevat heel veel “horde modus” gameplay en je zult het dus continu tegen golven van vijanden moeten opnemen. Op den duur word dit best saai. Infiltreer een vijandelijke basis, liquideer of red een doelwit en vecht tegen een lading generieke vijanden. Niet echt bijzonder dus… Het cover systeem heeft wel wat van Gears of War maar is gewoon niet verfijnd genoeg. Zo nu en dan voelde het heel klungelig aan. Een element die wel gewaardeerd wordt is het melee systeem. Je kunt namelijk een aantal geweldige melee combinaties op nietsvermoedende vijanden los laten. Helaas is het niet genoeg om te claimen dat Raiders of the Broken Planet een uitmuntende game is.

Personages zien er cool uit

De vele verschillende personages in Raiders of the Broken Planet hebben een hele distinctieve stijl. Het is bijna een beetje stripboek-achtig dankzij de overdreven proporties en charismatische (anti)helden. Harec lijkt een beetje op Raiden uit de MGS serie, maar voor de rest hebben personages vrij originele designs. De daadwerkelijke Broken Planet ziet er ook zeker niet verkeerd uit en biedt de game veel atmosfeer. Melee aanvallen worden bovendien ook erg gaaf in beeld gebracht en komen vloeiend over. Als je van dit stijltje houdt ben je met Raiders of the Broken Planet dus aan het goede adres.

De F-bommen worden overdreven veel gebruikt

Het eerste wat opvalt in Raiders of the Broken Planet is dat er enorm veel wordt gevloekt. Overdreven veel zelfs en dit maakt de game een beetje kinderachtig. Het is prima als je een bepaald dialoog wat authenticiteit wilt geven door de “stoere” (anti)helden te laten vloeken. Maar op een gegeven moment ging het helemaal nergens meer over. Hier had MercurySteam misschien wel wat beter over kunnen nadenken. De dialogen en voiceacting zijn verder gewoon wel goed. Hetzelfde geldt voor de geluidseffecten en muziek in de game.

Samen een potje knallen!

Raiders of the Broken Planet is een episodische free-to-play game. De komende tijd zullen dus steeds nieuwe missies aan de game toegevoegd worden. De missies die er zijn kun je natuurlijk opnieuw spelen om punten te verdienen die je aan allerlei in-game dingen kunt uitgeven. Skins, upgrades, etc. Daarnaast blijft het natuurlijk altijd leuk om samen een co-op game te spelen.

Laat de Raiders of the Broken Planet DLC maar komen

Qua verhaal hoef je van Raiders of the Broken Planet geen meesterwerk te verwachten, maar deze is zeker wel vermakelijk. De toevoeging van nieuwe DLC maakt de game daarom ook steeds interessanter. Met enkel het Prologue hoofdstuk kom je namelijk niet zo ver. Qua gameplay is het vaak nog al repetitief en dat is bijzonder jammer. Het co-op aspect van de gameplay is erg leuk, maar spelen als de Antagonist was niet echt om over naar huis te schrijven. Op grafisch gebied valt er weinig te klagen, al moet je wel van de overdreven stripboek-achtige stijl houden. Het is jammer dat overdreven veel gevloekt wordt, want dit ontkracht vaak de stoerheid van de (anti)helden en maakt de dialogen lachwekkend. Zelfs de grootste badass zou waarschijnlijk niet constant zo praten. Met de komst van nieuwe hoofdstukken is er genoeg in de game te doen. Raiders of the Broken Planet is een vermakelijke game, maar heeft nog een lange weg te gaan om de titel werkelijk een mega succes te maken. Wij hopen dat MercurySteam een realistische roadmap heeft uitgestippeld.