Rise of the Necromancer Pack Review

• Titel: Diablo 3: Rise of the Necromancer
  • Releasedatum: 27 juni 2017

Kan de Rise of the Necromancer uitbreiding nieuw leven in Diablo 3 blazen?

De afgelopen jaren hebben we Sanctuary meerdere keren verlost van kwaadaardige monsters als nobele Crusader, oorlogszuchtige Barbarian, lenige Demon Hunter, wijze Wizard, freaky Witch Doctor en krachtige Monk. Na een lange tijd wachten en een smeekbede van de Diablo 3 community heeft Blizzard Entertainment eindelijk gehoor gegeven. De veel gevraagde Necromancer, die vooral in Diablo 2 erg populair was, is nu eindelijk ook in Diablo 3 speelbaar. De duistere priesters van Rathma beschikken over magische krachten waarmee ze allerlei undead kunnen oproepen om hun klusjes op te knappen. Hoe de nieuwe Necromancer class ons uit de Rise of the Necromancer pack is bevallen lees je in deze review.

Diablo en Malthael hebben nog altijd snode plannen!

Nou is Rise of the Necromancer niet echt een uitbreiding zoals bijvoorbeeld Reaper of Souls. Hiermee werd namelijk Act V aan de core game toegevoegd en konden speler een geheel nieuw hoofdstuk van het Diablo 3 verhaal ervaren. Dit keer werd enkel een nieuwe class aan de game toegevoegd. Blizzard Entertainment heeft overigens wel allerlei nieuwe voice lines voor de Necromancer aan de story modus toegevoegd. Dus als je een excuus zoekt om voor de zoveelste keer door de Story te wandelen is dit misschien een goede reden. Qua verhaal is er echter helemaal niets veranderd en zul je nog altijd Diablo en Malthael beiden moeten stoppen. Wij doken uiteraard meteen de Adventure modus in en gingen op jacht naar al die gave Necromancer loot!

Heers over skeletten en andere monsterlijke wezens…

Een Necromancer houdt zich bezig met lijken en magie. Combineer deze twee en je zult al snel beseffen dat deze nieuwe class heel wat te bieden heeft. Er zijn namelijk een heleboel mogelijkheden beschikbaar, maar wij kozen er voor om onze Necromancer build te richten op minions. In plaats van rondrennen met een vlijmscherpe zeis lieten wij continu scherpe botten uit de grond omhoog komen. Een aanval die je van redelijk wat afstand kunt gebruiken en ook nog eens meerdere vijanden mee raakt. Verder maakten we gebruik van Command Skeletons om onze vijanden rechtstreeks aan te vallen terwijl wij op veilige afstand toekeken. Nog een krachtige minion is de Skeletal Mage, sterker nog, deze is misschien te krachtig. De Skeletal Mage kan zo veel schade aanrichten dat Elite vijanden en bazen met veel gemak wegsmelten.

De Necromancer is verder best uitdagend om mee te spelen want hij heeft “essence” nodig om zijn speciale aanvallen te gebruiken. Tijdens het levelen zul je hier niet zo veel problemen mee ondervinden, maar eenmaal op level 70 zul je een stuk beter met je resources om moeten gaan. Essence vult zich namelijk niet automatisch bij. Gelukkig zijn er een hele lading handige items die hiermee kunnen helpen. Reaper’s Wraps, waarvan je de Blacksmithing Plans krijgt zodra je Malthael verslaat, hebben de eigenschap dat het oppakken van Regen Globes ook je essence bijvullen. Dit betekent dat je dus continu je essence kunt dumpen om krachtige Skeletal Mages op te roepen. Op een gegeven moment konden wij bijvoorbeeld steeds met gemak tien tegelijk oproepen. Dit kwam overigens wel door een ander item die je aantal Skeletal Mages verdubbeld. En zo zijn er natuurlijk talloze combinaties van items mogelijk.

NOU MOET ER GEZEGD WORDEN DAT DE NECROMANCER ZEKER NIET ONZE FAVORIETE DIABLO 3 CLASS IS, MAAR DEZE DUISTERE MAGIËR HEEFT ENORM VEEL POTENTIE

Op level 70 is het tijd om Rifts en Greater Rifts te betreden. Hier verzamel je allerlei coole loot en verhoog je de kans op loot door de hogere moeilijkheidsgraden te kiezen. In de Greater Rifts zijn ook nog eenentwintig Legendary Gems te vinden en deze kun je op vele manieren gebruiken. Naast Rifts kun je bovendien ook gewoon bounties doen in de Adventure modus. Hiermee verdien je Legendary Blacksmithing Plans, Blood Shards om bij verkoopster Kandala te verbrassen en speciale Legendary gear die alleen in specifieke Acts te bemachtigen zijn. Met een beetje doorzettingsvermogen heb je zo een aantal hele krachtige items voor je Necromancer in handen.

Nou moet er gezegd worden dat de Necromancer zeker niet onze favoriete Diablo 3 class is, maar deze duistere magiër heeft enorm veel potentie. Daarnaast is het natuurlijk erg verfrissend om weer een nieuwe class te kunnen selecteren. Blizzard Entertainment heeft in ieder geval erg hun best gedaan met deze nieuwe class.

De console versie ziet er beter uit dan de PC versie

Dat de graphics van Diablo 3 verouderd zijn merk je wel enorm. De PC versie ziet er namelijk zelfs op de hoogste grafische instellingen minder mooi uit dan op de console. Toch blijft het een mooie game en zijn we nog altijd gecharmeerd van Sanctuary en al die verschillende monsters. Het design van de Necromancer is erg mooi en de verschillende nieuwe Necromancer sets hebben een look die perfect bij een Priest of Rathma past. Vooral de Trag’oul’s Guise is een prachtige set waarmee je Necromancers er nog stoerder uit zien dan normaal.

Nieuwe Necromancer voicelines

Qua audio is niet veel nieuws over de Rise of the Necromancer pack te vertellen. Het enige wat de pack toevoegt is allerlei nieuwe voicelines voor de mannelijke en vrouwelijke Necromancers. Maar dat is helemaal niet erg. De audio in DIablo 3 was altijd al van de hoogste kwaliteit. If it ain’t broke, don’t fix it.

Het grindfestijn is weer begonnen!

Diablo 3 is altijd al een spel geweest waar bijna geen einde aan komt. Je zult continu op zoek zijn naar dat ene item met de perfecte stats om nog hogere Greater Rifts te kunnen overwinnen. Dit kan voor sommige mensen misschien snel eentonig worden. Naast rifts kun je gelukkig ook gewoon bounties doen, de campaign nog eens doorspelen of juist deelnemen aan het seizoen 11 van Diablo 3. In dit nieuwe seizoen begin je op level 1 en heb je geen toegang tot je goud, items en andere zaken. Een leuke uitdaging waar veel beloningen te vinden zijn. Een nieuwe exclusieve pennant, een nieuwe pet en een gratis complete set gear voor de class waarmee je het seizoen speelt. Er is dus nog altijd genoeg te doen.

De Necromancer is een geslaagde class

Sinds de release van de Rise of the Necromancer pack hebben we tientallen uren in de game doorgebracht en zowel de mannelijke als vrouwelijke Necromancer naar level 70 weten te brengen. Daarnaast hebben we ook alle vier Necromancer sets verzameld en met veel plezier de vele beschikbare builds voor de nieuwe class uitgeprobeerd. De Necromancer is een class die (voor ons) nieuw leven in de game heeft geblazen en is zeker de moeite waard om uit te proberen. Het is wel duidelijk dat Blizzard Entertainment er alles aan heeft gedaan om de Necromancer een waardige plek in het Diablo 3 universum te geven en dat maakt ons dolblij. Wat zou de volgende stap zijn? Diablo 4 of juist nog een nieuwe class. Op de aankomende Gamescom in Keulen en jaarlijkse Blizzcon horen we vast meer over de plannen van Blizzard Entertainment.