Master X Master Review

• Titel: Master X Master
  • Uitgever: NCSoft
  • Releasedatum: 21 juni 2017

Master X Master geeft een verfrissende draai aan het MOBA genre!

Het afgelopen jaar hebben we deelgenomen aan zowel de Alpha als Beta tests van Master X Master. Deze third person real time strategy game, wat een mond vol, biedt spelers bliksemsnelle combat en een heleboel content. Naast een uitgebreide story modus die je met vrienden kunt spelen is er voor elk type gamer wel wat te vinden. In Master X Master draait namelijk niet alles om PVP en dat is bijzonder verfrissend. Wij gingen de afgelopen weken met de game aan de slag en hoe wij deze nieuwe soort MOBA hebben ervaren lezen jullie hier.

De Synd moeten vernietigd worden

De mensheid is verjaagd van de aarde omdat de Synd, onze eigen geavanceerde technologische creaties, de wereld hebben overgenomen. Het is echter tijd om onze geliefde blauwe planeet terug te veroveren en dat doen we met behulp van verschillende masters. Deze helden beschikken over allerlei speciale krachten en zijn afkomstig uit het Blade & Soul, Guild Wars 2, WildStar en vele andere NCSoft universums (ja, dit is schijnbaar een bestaand woord). Aan de hand van een uitgebreide story modus bezoek jij als speler verschillende locaties om de Synd heerschappij eens en voor altijd te beƫindigen. Heb jij het in je om de wereld te redden van de Synd tirannie?

Master X Master speel je in feite op verschillende manieren

De grote kracht, en hetgeen wat Master X Master bijzonder uniek maakt, is het speciale TAG systeem. Dit systeem wordt niet in andere MOBA-achtige games gebruikt en laat je als speler een tweetal masters selecteren om mee te spelen. Een goede strategie is hierbij bijvoorbeeld een melee en een ranged master. Zo heb je heel wat diverse aanvallen tot je beschikking en kun je de game spelen zoals jij het fijn vindt. Het wisselen van master gebeurt allemaal in realtime tijdens het spelen door met je mousewheel te draaien, erg handig tijdens de vele hevige vuurgevechten die je zult moeten overleven. Daarnaast zorgt het natuurlijk ook voor heel veel replay waarde. Er zijn immers talloze combinaties van masters mogelijk.

Het gebruik van al die verschillende masters en krachten brengt alleen wel een valkuil met zich mee. Master X Master is namelijk een hele overweldigende game. Vooral als je net begint zul je alle verschillende opties en gameplay elementen echt goed moeten bestuderen voordat je echt een ware “master” bent. Je kunt je masters namelijk bewapenen met speciale “nodes” (die in vele vormen en maten langskomen) en andere handige items. Gelukkig is de game niet heel moeilijk en zul je vooral de story makkelijk door kunnen spelen. Er zijn daarnaast verschillende moeilijkheidsgraden beschikbaar waar “Easy” het makkelijkst is en “Nightmare” bedoeld is voor spelers die echt weten wat ze doen.

DE GROTE KRACHT EN HETGEEN WAT MASTER X MASTR BIJZONDER MAAKT, IS HET SPECIALE TAG SYSTEEM

De grote kracht van een spel als Master X Master is echter dat je de game met meerdere mensen kunt spelen. Iets wat wij vooral erg fijn vinden. Altijd maar PVP of solo spelen is ook niet altijd leuk. Het word dus aangeraden om een guild te joinen of anders een hele lading vrienden uit te nodigen om samen de game te spelen. Misschien kun je zelfs een eigen guild beginnen om vanuit daar een leuke Master X Master vriendengroep op te bouwen.

Als je bekend bent met andere games uit het MOBA genre zul je de controls makkelijk kunnen oppikken. Hetgeen wat Master X Master anders maakt is het gebruik van nodes om je master sterker te maken, het TAG systeem en het feit dat je gebruik kunt maken van een spring en ontwijk manoeuvre. Deze elementen voegen in ieder geval naar ons gevoel heel wat aan de game toe. NCsofts heeft hiermee echt iets bedacht waarmee ze zich kunnen onderscheiden van de concurrentie.

Welke master is het mooist?

Grafisch ziet Master X Master er echt geweldig uit. De verschillende omgevingen bevatten erg veel detail en de aanvallen van vijanden zien er bijvoorbeeld op Nightmare een stuk anders uit dan op de Easy moeilijkheidsgraad. Een klein detail dat sommige spelers misschien niet eens op zou vallen. Sinds de lancering van Master X Master zijn maar liefst achtendertig beschikbare masters te selecteren en is de eerste post-launch master ook al onthuld. Bij een free-to-play MOBA game gaat het meeste geld van spelers naar cosmetische items. Vooral verschillende skins zijn natuurlijk enorm populair. De ontwikkelaars hebben er daarom voor gezorgd dat spelers uit talloze skins kunnen kiezen. Bepaalde skins geven je masters bovendien speciale eigenschappen, zoals het ontvangen van extra gold tijdens het spelen van missies. Iets wat we nog niet eerder hebben gezien.

Herkenbare muziek uit allerlei NCSoft games

Zodra je de social space betreedt hoor je verschillende soorten achtergrondmuziek. Er is namelijk een jukebox waarmee spelers muziek kunnen selecteren. Tijdens onze speelsessies kwam vaak muziek uit WildStar langs en dat gaf ons zeker een nostalgisch gevoel. WildStar was immers een NCSoft titel die wij vele uren met veel plezier hebben mogen spelen. De verschillende masters schreeuwen in de social space ook continu one-liners. Zo nu en dan hoor je ook hier veel herkenbare dialogen voorbij komen. Voor de rest zul je het vooral moeten doen met…sci-fi…deuntjes…? Jullie snappen vast wel wat hier mee bedoeld wordt.

In Master X Master is TE veel te doen

Dat Master X Master overweldigend was wisten jullie al wel. Maar de hoeveelheid content die deze free-to-play game te bieden heeft is gewoonweg belachelijk goed. Je kunt de PVE story missies in je eentje of met vrienden in co-op spelen. Als dat totaal niet je ding is kun je aan de slag met de uitgebreide PVP modi van de game. Als dat nog niet genoeg is ga je gewoon aan de slag met de vele grappige mini-games die Master X Master te bieden heeft. Wij wisten vaak niet waar we moesten beginnen.

Master X Master heeft veel te bieden

Gamers die op zoek zijn naar ene leuke free-to-play game boordevol content zouden zeker Master X Master eens een kans moeten geven. De uitgebreide story modus zorgt er voor dat je alleen of met vrienden vele uren aan de slag kunt met PVE content. Maar daarnaast bevat de game ook PVP en natuurlijk de grappige mini-games. De gameplay is makkelijk te leren en uitdagend genoeg om echt goed in te worden. Het TAG systeem voegt veel dynamiek aan het spel toe en zorgt er voor dat je verschillende master combinaties kunt gebruiken. De game bevat echter wel zo immens veel content dat het soms overweldigend lijkt te zijn. Het is daarom geen slecht idee om een guild te joinen (of natuurlijk zelf eentje te beginnen). Grafisch gezien is de game enorm gepolijst en sinds de Alpha en Beta test vooral op het gebied van de user interface op positieve wijze aangepakt. Met het geluid zit het ook helemaal goed. De game zit boordevol herkenbare muziek uit andere NCSoft titels en de masters hebben grappige one-liners. Met deze game zul je uren lang zoet kunnen zijn. Wij kunnen Master X Master daarom ook zeker aanraden.